۳۱ شهریور ۱۳۹۲، ۱۲:۰۵

گزارش مهر/

معلق ماندن طرح "مهرآفرین" با عدم توافق دولت و مجلس/ بهزیستی با کمبود نیروی متخصص مواجه است

معلق ماندن طرح "مهرآفرین" با عدم توافق دولت و مجلس/ بهزیستی با کمبود نیروی متخصص مواجه است

مشهد - خبرگزاری مهر: با وجود تعداد زیاد فارغ التحصیلان دانشگاهی در خراسان رضوی، سازمان ها در این استان با کمبود نیروی متخصص مواجه اند و در این میان بهزیستی نیز به عنوان یک دستگاه حمایتی با وجود افزایش روز به روز فعالیت ها و گسترش جامعه هدف با کمبود نیروی متخصص در حوزه های مختلف روبرو است.

به گزارش خبرنگار مهر،  کمبود نیروی انسانی در این  بهزیستی به عنوان یک دستگاه حمایتی خدماتی باعث به خطر افتادن سلامت جسمی و روانی مددجویان به ویژه در حوزه آسیب های اجتماعی می شود.

نیروی انسانی را باید مهمترین سرمایه یک سازمان دانست که نقش کلیدی و مهمی در دستیابی سازمان به اهدافش دارد، در تمامی کشور های در حال توسعه، به مبحث آسیب های اجتماعی و تامین نیروی انسانی لازم براي مبارزه و كاهش اين آسيب‌ها توجه ویژه ای می شود.

افزایش وظایف بدون جذب نیرو

معاون پشتیبانی و منابع انسانی بهزیستی خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار مهرمی گوید: اکثر نیروهای موجود به علت استخدام در سال های حدود 60 تا 63 در فاصله سال های 90 تا 93 از سازمان خارج می شوند.

منوچهر عدالت جو می افزاید: برای جبران این كمبود از نیروهای قراردادي كار معين و رسمی کارگری در بهزیستی استفاده کردیم که مانند سایر نیرو ها پست سازمانی نداشته و تابع قانون کار هستند.

وی ابراز می کند: طبق برنامه چهارم توسعه قرار بود یک سوم نیروهای خروجی دوباره جذب شوند ولی هنوز نتوانستیم به میزان لازم نیرو جذب کنیم.

عدالت جو عنوان می کند: تمامي فعاليت‌هاي تصدي‌گري بهزيستي نظير مراكز نگهداري معلولين، سالمندان، ايتام، ترك اعتياد و مهد كودك‌ها به بخش غير دولتي واگذار شده است.

وي مي‌افزايد: با وجود اينكه فعالیت ها و وظایف محوله به سازمان كه بيشتر آنها حاكميتي هستند روز به روز بیشتر می شود اجازه جذب نیروي جديد به بهزیستی داده نمی شود و همین باعث شده با مشکل کمبود نیرو مواجه باشیم.

وی با اشاره به مصوبه 15 اسفندماه سال 90 دولت بیان می کند: به کار گیری هر نوع نیروی شرکتی بر اساس این مصوبه برای دستگاه ها منع شده و این هم یکی از مشکلات در تامین نیروی انسانی بهزیستی است.

کمبود نیرو در بخش آسیب های اجتماعی

معاون پشتیبانی و منابع نیروی انسانی بهزیستی خراسان رضوی تاکید می کند: بیشترین کمبود در بخش کارشناسی تمامی حوزه ها به ویژه حوزه پیشگیری، توان بخشی و آسیب های اجتماعی است.

وی با اشاره به جذب نیرو در آموزش و پرورش و وزارت بهداشت با گرفتن مجوزی خاص بیان می کند: با توجه به اينكه امكان واگذاري مراكز حاكميتي نظير مراكز آسيب‌ها و شيرخوارگاه وجود ندارد دولت اجازه جذب نيرو به بهزیستی نداده است.

عدالت جو اظهار می کند: آمار کمبود نیرو را در حوزه های مختلف مرتب گزارش کردیم و مشكل بايد از طريق معاونت مديريت و توسعه نيروي انساني رياست جمهوري، مرتفع گردد.

محرز تر بودن کمبود نیرو در خراسان رضوی

معاون پشتیبانی و منابع نیروی انسانی بهزیستی خراسان رضوی تصریح می کند: مشکل کمبود نیروی انسانی در تمامی بهزیستی های کشور وجود دارد ولی این مسئله با توجه به مراجعان و آسیب های گسترده اجتماعی در خراسان رضوی محرز تر است.

وی با اشاره به اینکه با کار و فعالیت بیشتر کارمندان فعلا خلئی در فعالیت ها ایجاد نشده می افزاید: برای بهبود کیفیت کار و ارتقاء وضعیت موجود نیاز است نسبت به تامین نیروی متخصص بهزیستی این مشکل توسط مسئولان برطرف شود.

مسئول امور انسانی سازمان بهزیستی خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار مهرمی گوید: در اوایل انقلاب سازمان بهزیستی با نظر دکتر فیاض بخش افتتاح شد و در سال های 60 تا 63 با توجه به نیاز سازمان و جامعه هدف گسترده، به شدت نیروی انسانی جذب شد.

حسين تنها طلب ابرازمی کند: سنوات خدمت 30 سال است و باتوجه به استخدام در سال های 60 تا 63 در سال های 90 تا 93 نیرو های سازمان به سن باز نشستگی می رسند.

مسئول امور انسانی سازمان بهزیستی خراسان رضوی بیان می کند: این آمار بالای خروج نیرو و بازنشستگی در سازمان با جذب نیروی انسانی مطابقتی ندارد.

خروج 30 سال تجربه

وی عنوان می کند: باید قبل از خروج نیرویی که به سن بازنشستگی نزدیک شده نیروی دیگری جایگزین شود تا 30 سال تجربه نیروی قدیمی با خروج او از سازمان از بین نرود.

تنها طلب ابراز می کند: باید از یک سال قبل از بازنشستگی نیروی قدیمی، نیروی جدیدی جذب شود تا بخشی از تجربیات منتقل و کارمند جدید با کارآیی بیشتر، دانش به روزتر و استفاده از تجهیزات جدیدتر کار سازمان را ارتقاء دهد ولی متأسفانه جایگزینی وجود ندارد.

استفاده از نیرو های امریه

وی اظهار می کند: وقتی کارشناسی با 30 سال تجربه مفید از سازمان خارج شده و جایگزینی وجود نداشته باشد به ناچار باید از نیروهای امریه سربازی "18 ماهه" و یا نیرو های طرح بهداشت و درمان "24 ماهه" برای جایگزین استفاده کنیم که با اتمام دوره آنها دوباره با خروج نیرو مواجه می شویم.

مسئول امور انسانی سازمان بهزیستی با اشاره به تصویب طرح "مهرآفرین" در دولت دهم می افزاید: طی این طرح به ادارات برای جذب نیرو طبق سهمیه های اعلام شده اجازه داده شده بود.

وی تصریح می کند: با توجه به نیاز سازمان بهزیستی و خروج تعداد زیادی از نیروها می توانستیم تا 280 نفر در سطح استان خراسا رضوی نیرو جذب کنیم.

تنها طلب تاکید می کند: این طرح به علت جابجایی دولت و عدم توافق دولت قدیم و جدید روی آن در حال حاضر معلق مانده و عملا برای نیرو هایی که خارج می شوند، جایگزینی نداریم.

خلأ های قانونی در جذب نیرو

وی با اشاره به وجود خلأ های قانونی در برخی قسمت ها بیان می کند: در آیین نامه جذب نیرو های قراردادی تاکید شده که نیروهایی در قالب فعالیت های خدماتی و پشتیبانی جذب شوند.

مسئول امور انسانی سازمان بهزیستی می افزاید: هر چند گفته مي‌شود اين آيين‌نامه نيز فعلا غير فعال است معهذا بايد گفت نیرو های خدماتی و پشتیبانی شامل راننده ، متصدی آبدارخانه و کارگران نظافتی می شود در حالی که در آن قسمت ها به علت قرارداد با شرکت های خصوصی مشکلی نداریم.

تنهاطلب اظهار می کند: مشکل اصلی سازمان جایگزین کردن نیرو های کارشناس و متخصص باسابقه است.

وی با اشاره به معلق شدن تمام آیین نامه های جذب نیرو با جابه جایی دولت ابراز می کند: آزمونی برای تبدیل وضعیت نیرو های قراردادی به پیمانی داشتیم که نتایج آن هم به سازمان بهزیستی کل کشور اعلام شده است ولی همانند طرح "مهر آفرین" معلق مانده و منتظریم تا دولت جدید وضعیت آن را هم مشخص نماید.

تنها طلب عنوان می کند: در سال گذشته در بحث نیروی انسانی شرایط خوبی هم داشتیم و 130 نفر از پرسنل پیمانی با توجه به مصوبه دولت تبدیل به رسمی شده که مراحل گزینش هم انجام و بعد از شش ماه رسمی آزمایشی تبدیل به رسمی قطعی می شوند.

مسئول امور انسانی سازمان بهزیستی خراسان رضوی می گوید: تعداد کل نیرو های سازمان در سطح کل استان هزار و 440 نفر بوده که 730 نفر در سطوح کارشناسی و بالاتر،350نفر در رنج دیپلم تا فوق دیپلم و بقیه هم زیر دیپلم بوده که در مشاغل کارگری، خدماتی و روستایی فعالیت دارند.

در خراسان رضوی توسعه ظرفیت های انسانی به ویژه از طریق آموزش عالی رشد چشم گیری داشته ولی در بهره برداری از این نیروها با توجه به کوچک سازی دولت توفیق چندانی حاصل نشده است.

کمبود نیروی انسانی در بخش آسیب های اجتماعی، باز پروری و پیشگیری از اعتیاد و معلولیت ها به ضرر سلامت روانی جامعه است. امروز استفاده از نیروی انسانی متخصص، باتجربه و شایسته مهمترین و اصلی ترین عامل در مسیر توسعه و حفظ سلامت روانی مردم محسوب می شود امری که در مسیر کوچک سازی دولت نباید از آن غفلت شود.

------------

گزارش: ملیحه زرین پور

 

کد خبر 2140328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha